W dniu 6 grudnia 2024 r., w ramach inicjatywy przybliżania teologii dla społeczeństwa, ks. Leszek Jakoniuk wygłosił w kościele św. Wojciecha w Białymstoku referat pt. „Serce Miłości: duchowe i społeczne przesłanie encykliki Dilexit Nos. Jednym ze współorganizatorów wydarzenia była Katedra Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku.
W spotkaniu uczestniczyli wierni świeccy, duchowieństwo oraz osoby życia konsekrowanego. Prelegent przedstawił pogłębioną refleksję nad najnowszą encykliką papieża Franciszka Dilexit Nos, której głównym tematem jest miłość Jezusa Chrystusa objawiona w Jego Najświętszym Sercu.
Jak zauważył prelegent we wstępie, inspiracją do powstania dokumentu i jego tytułu były słowa św. Pawła: „Umiłował nas (…), abyśmy odkryli, że od tej miłości nic «nie zdoła nas odłączyć»” (Rz 8, 37-39).
W trakcie wykładu – co było głównym celem – akcent został położony na duchowy i społeczny wymiar encykliki w kontekście dzisiejszych wyzwań społecznych i religijnych. Prelegent zwrócił uwagę na trzy kluczowe aspekty pojawiające się w nauczaniu papieża Franciszka:
- Serce Jezusa jako źródło Bożej i ludzkiej miłości
Prelegent wskazał, że Serce Chrystusa jest miejscem, w którym objawia się zarówno miłość Boża, jak i ludzka. Papież Franciszek podkreśla:
„Jego otwarte Serce uprzedza nas i czeka na nas bezwarunkowo, nie stawiając żadnych wymagań, aby nas kochać” (DN1). W encyklice Franciszek określa Serce Jezusa jako: „Syntezę całej Ewangelii” (DN 83). To w miłości Chrystusa objawia się tajemnica Boga, który staje się bliski człowiekowi. Chrystus pokazuje – od spotkań z ubogimi po mękę na krzyżu – , że miłość Boga nie zna granic. (zob. DN 90) - Znaczenie powrotu do serca
Papież Franciszek zauważa, że współczesny świat, pełen podziałów i materializmu, „wydaje się tracić serce” (DN 22). W encyklice wzywa do odkrycia na nowo centrum ludzkiej tożsamości. Serce to miejsce, w którym jesteśmy sobą (por. DN 6). Franciszek podkreśla, że współczesny kryzys indywidualizmu i konsumpcjonizmu prowadzi do osłabienia więzi międzyludzkich. Jednak przemiana serca jest kluczem do odnowy: „Serce jest tym, co umożliwia każdą autentyczną więź” (DN17). Prelegent zaznaczył także, że według papieża Franciszka, poprzez przemianę serca możliwa jest odnowa zarówno jednostek, jak i całych społeczeństw. - Społeczny wymiar miłości Chrystusa
Trzecim, istotnym zagadnieniem, które porusza encyklika, jest społeczny wymiar miłości Chrystusa. Papież Franciszek podkreśla, że autentyczna miłość do Jezusa nie może ograniczać się do wymiaru indywidualnego. Musi prowadzić do zaangażowania na rzecz innych, szczególnie ubogich i wykluczonych. Spotykając miłość Chrystusa, „stajemy się zdolni do tworzenia braterskich więzi, do uznania godności każdego człowieka i do troszczenia się razem o nasz wspólny dom” (DN 217). Papież nawiązuje również do swoich wcześniejszych encyklik, Laudato si’ i Fratelli tutti, wskazując, że miłość Jezusa inspiruje do budowy sprawiedliwego i braterskiego społeczeństwa oraz do troski o środowisko naturalne.
Ks. Leszek Jakoniuk zakończył swoje wystąpienie, odwołując się do słów papieża Franciszka, które stanowią swego rodzaju przesłanie do współczesnego świata: Niech z Serca Jezusa wypłyną strumienie Jego miłości, „aby zagoić rany, które sobie zadajemy, aby umocnić naszą zdolność kochania i służenia, aby pobudzać nas do nauki wspólnego podążania ku światu sprawiedliwemu, solidarnemu i braterskiemu” (DN 220).
Konferencja była okazją do pogłębienia rozumienia encykliki Dilexit Nos, przypominając uczestnikom, że miłość Serca Jezusa jest źródłem duchowego odnowienia oraz fundamentem budowy świata opartego na solidarności, pokoju i sprawiedliwości.